השמה

כמה זמן לוקח לבית הספר לחזור אלי?


בתי ספר מקבלים הצעות השמה כל העת, ויכול לעבור חודש ואף יותר לפני שהם יוצרים קשר. עם זאת, בית ספר שלא יצר קשר בתוך שבועיים מקבל תזכורת מאיתנו כדי לברר האם בכוונתו להתקדם עם המועמד. מכיוון שבתי הספר מתנהלים מולנו, לא תמיד הם מעדכנים ישירות אתכם המועמדים במקרים של תשובה שלילית והפסקת תהליך ההשמה.




מדוע בית הספר לא חוזר אלי?


מפאת החשיבות שבתי הספר מייחסים לנושא השליחים, ומכיוון שזה תהליך מורכב מטבעו, בתי הספר נוטים להטיל את המלאכה על כמה בעלי תפקידים במערכת, בדרך כלל הבכירים שבה. הדבר הופך את גיוס השליחים למהלך מורכב יותר מגיוס מורה מקומי, ולא פעם נוצרים עיכובים בדרך. בנוסף, בתי הספר מיעדים לעצמם זמן לעסוק בנושא גיוס כוח האדם, ולא תמיד זה תואם את התקופה שבה נקודתית הם קיבלו את קורות החיים שלכם. ייתכן גם שהם ממתינים לתשובה ממועמד אחר לפני שירצו לפנות אליכם, וכן ייתכן שהם ראו את קורות החיים שלכם והחליטו משיקולים שלהם שלא לפנות אליכם כלל. מסיבות אלו ועוד בתי הספר לא יוצרים איתכם קשר מיד עם קבלת קורות החיים שלכם. כאמור, אם בית הספר לא יצר איתכם קשר תוך שבועיים - מוזמנים לכתוב לנו כדי לברר היכן הדברים עומדים.




אני כבר בקשר עם בית ספר - האם אוכל לצאת כשליח?


תשובה




האם אפשר לבחור את האיזור אליו יוצאים בשליחות?


אנחנו מאמינים ששליח טוב הוא שליח שטוב לו, ולא נרצה להוציא אתכם ליעד שאתם לא מעוניינים בו. לכן חשוב לנו לשמוע לאן תרצו לצאת ומה סדר העדיפויות שלכם מבחינת יעדים. עם זאת, צריך לקחת בחשבון שבכל שנה ישנה רשימה של מועמדים שלא נמצא עבורם שיבוץ, וכל הגבלה של היעדים מגדילה את הסיכויים שלכם להכלל באותה רשימה.




האם חשוב שאבקש ואקבל חל"ת עבור שנות השליחות?


קביעות במשרד החינוך פירושה שהמחוז מחוייב להמשיך ולהעסיק אתכם כעובדי הוראה במערכת. כאשר עובד יוצא לחל"ת (חופשה ללא תשלום) הוא שומר על הקביעות על אף היותו בחופשה, ולכן עם חזרתו מהחופשה מובטחת לו עבודה בהוראה במחוז. שליחי הוראה של ההסתדרות הציונית העולמית זכאים תמיד לחל"ת בגין היותם שליחי המוסדות הלאומיים. לכן, אם חשוב לכם לשמור על הקביעות ולהבטיח את מקום העבודה שלכם בהוראה לתקופה שלאחר השליחות - דאגו לבקש חל"ת.




אני מועסק כמורה בארץ על-ידי בעלות כגון רשת או עמותה - האם אני זכאי לחל"ת?


רשתות חינוך (כדוגמת רשת אמי"ת או אורט) ועמותות אינן מחוייבות רשמית בכללי הקביעות החלים על עובדי חינוך המועסקים על-ידי המשרד. כפועל יוצא מכך הן גם מחליטות עצמאית האם להכיר בתקופת השליחות כחופשה ללא תשלום, אם לאו. למי שזה חשוב, מומלץ בכל לפנות למעסיק ולבקש חל"ת תוך ציון העובדה כי עובדי המשרד מקבלים חל"ת ללא יוצא מן הכלל. עם זאת, צריך לקחת בחשבון כי המעסיק יכול לסרב לבקשה.




מה הדד-ליין של תהליך ההשמה?


היחיד שיכול לקבוע מתי הדד-ליין הוא השליח עצמו. ולמה? גם ביוני-יולי-אוגוסט יש עדיין תפקידי שליחות פתוחים שלא אויישו. חלקם בגלל שטרם נמצא מועמד מתאים, וחלקם מפני שבתי ספר מגיבים לשינויים של הרגע האחרון (בצוותי ההוראה שם) ופותחים בקשות חדשות לשליחים גם בסוף השנה! לנו ביחידה לשליחות הוראה יש אינטרס להיענות לבתי-הספר, ולכן כל עוד מועמד לא הסיר את עצמו מתהליך ההשמה לשנה זו - אנחנו נמשיך לנסות לשבץ אותו. אתם כשליחים צריכים להביא בחשבון את מכלול השיקולים, כגון: עד מתי אפשר "למשוך" את מקומות העבודה בארץ, האם דחית מועמדות בשנה רלוונטית עבורכם, עד כמה "בוער" לכם לצאת לשליחות וכו' - ובהתאם לזה לקבוע לעצמכם מתי תסירו (או תדחו בשנה) את מועמדותכם





הכשרה

מה הם תאריכי ההכשרה בארץ?





מה הם תאריכי ההשתלמויות האיזוריות בארצות היעד?





מתי אפשר להירשם לקורסים מקוונים המיועדים לשליחים?






מתעניינים

ישנן תכניות שליחות רבות - מה מיוחד בשליחות הוראה?


שליחי הוראה נמצאים במוקד השפעה משמעותי: בתי ספר יהודיים בתפוצות. בתי ספר אלה, שהם לא פעם המרכז והלב של הקהילה כולה, הם מערכת חזקה ומקצועית הקולטת אליה את השליח ומאפשרת לו להתמקד בדבר שלשמו הוא בא - בשליחות ההוראה. במקום ללמוד את השטח, להבין את הצורך, לבנות מנגנון ומערכת של פעילויות ולגייס אליהן משתתפים, מורה שליח נחשף מיידית ל-"קהל שבוי" של עשרות ומאות תלמידים המגיעים לבית הספר יום יום כדי ללמוד אצלו ואצל עמיתיו. שליח הוראה פוגש את קהל היעד שלו בשלבים הקריטיים של עיצוב זהות, כשלרשותו עומדים זמן ומשאבים בהיקף שאין דומה לו באף מסלול אחר. דבר זה מאפשר לו לעבור איתם תהליך אמיתי של לימוד עברית, היכרות עם ישראל, וחיבור ליהדות ולמורשת המשותפת שלהם.




אנחנו במאה ה-21 - מה הצורך במורים שליחים?


בחינוך, אין תחליף לנוכחות של דמות. נכון שאפשר היום לסייר בישראל באמצעות Google Maps, לצפות בסרטונים עליה, ללמוד עברית באופן מקוון ואפילו להשתתף בפרוייקט של בתי ספר תאומים עם עמיתים מישראל. אבל בסופו של דבר המפגש הבלתי-אמצעי עם מורה מישראל נותן לתלמידים בבתי-הספר היהודיים בתפוצות ערך מסדר גודל אחר. ראשית, עצם המאמץ בהגעה לשליחות הוא הצהרת כוונות מהדהדת על חשיבות הקשר לישראל. בנוסף, שליחי ההוראה מביאים איתם מישראל עברית טבעית ועכשווית, סגנון הוראה שונה, סיפור אישי, פרשנות מקורית למסורת היהודית ואפילו התנהלות יומיומית ברוח ישראלית - כל אלה שונים מאוד ממה שהתלמידים הכירו או הורגלו אליו קודם לכן. התלמידים למעשה מכירים את ישראל דרך השליחים, ובזכותם יוכלו גם לראות את ישראל כבית עבורם.




למה לצאת לשליחות דרך ההסתדרות הציונית העולמית?


היציאה לשליחות דרך ההסתדרות הציונית היא "דרך המלך" ביציאה להוראה בתפוצות משלוש סיבות עיקריות: א) אנחנו מלווים אתכם לאורך כל הדרך מרגע ההחלטה על יציאה לשליחות ועד לחזרה לארץ, הן ברמה האישית-משפחתית והן במישור המקצועי. ב) אנחנו מאפשרים לכם לשמור על רציפות זכויות ופיתוח מקצועי כמורים מבחינת חל"ת, וותק וקידום בדרגה, וכן מול הרשויות בישראל (כגון ביטוח לאומי). ג) אנחנו יודעים להוציא עבורכם אשרות עבודה מתאימות לארץ היעד כך שתוכלו לקבל משכורת מלאה באופן חוקי תוך שמירה על מכלול זכויותיכם כעובדים.





מיון


חוזים ושילוח

איך אדע שהחוזה שהוצע לי הנו הוגן ויאפשר לי קיום בכבוד?


כדי לבחון כדאיות של חוזה נדרש השליח לבצע בדיקה מעמיקה ולהכיר את תנאי המחיה במקום אליו הוא יוצא. בסוף מדובר בטבלה של הכנסות מול הוצאות שצריכה לצאת מאוזנת. בחוזה עצמו ישנם ארבעה מרכיבים שמהווים את "המספרים הגדולים" של התקציב וחובה לבדוק אותם:

  • הברוטו שמשולם כמשכורת
  • סך השתתפות בהוצאות ביטוח רפואי
  • השתתפות בשכר לימוד לילדים
  • השתתפות בהוצאות אחרות (דיור, רכב, הוצאות מעבר וכד')
רק בחינה של שווי הערך הכולל של רכיבים אלו נותנת תמונה מלאה וברת-השוואה של החוזה. בנוסף, ברגע שיש לכם טיוטת חוזה ביד עליכם לשלוח אותה אלינו באימייל. אנו נעבור על החוזה כדי לוודא שאין שם "דגל אדום" שגורר אחריו המלצה שלא לחתום על החוזה. בכל מקרה ההחלטה הסופית שכן לחתום עליו היא בידי השליח בלבד.




איך אני שומר על זכויות בקרן הפנסיה שלי בארץ?


בית הספר, שהוא המעסיק החדש לכם, משלם לכם בדרך כלל במטבע מקומי, ואיננו יכול להפריש עבורכם לקרן הפנסיה השקלית. לכן עליכם לעשות זאת בעצמכם, על-ידי מעבר לסטטוס של "עמית עצמאי" בקרן. אתם לא באמת הופכים בזה לעצמאיים, אבל ההתנהלות היא זהה: אתם חותמים על הוראת קבע המגדירה סכום חודשי קבוע אותו תפרישו מחשבון הבנק שלכם בארץ לטובת קרן הפנסיה שלכם. ישנו סכום מינימלי הנדרש כדי לשמור על מעמדכם הנוכחי בקרן, ובשירות הלקוחות או אצל מי שמנהל לכם את התיק ידעו להסביר לכם על כך ועל אפשרויו נוספות העומדות לרשותכם. ישנם בתי ספר המוסיפים למשכורת השנתית סכום מסויים לכיסוי הפרשות אלה.





לקראת יציאה


שאלות נפוצות

 
  • White Facebook Icon
  • White Twitter Icon
  • White Instagram Icon

© Dov Abramson Studio created with Wix.com

המחלקה‭ ‬לחינוך
The‭ ‬WZO‭ ‬Education‭ ‬Department

T. (+972) 2.620.2726

 

לוגו עברית-אנגלית_צבע.png
Histadrut_logo_Presentation__new.png